Via Veloce by Wille R.  www.veloce.se    since November 1995 and still here.

Back to FAQ. First published Dec 1997 Next

Alfa Romeo Duetto 1966 - 1969 FAQ --

Ganska gott om plats

Väskor och annat bagage fick gott om plats i Duetto. Den mycket stora koffertluckan öppnades inifrån vid bakre dörrstolpen med en spak. Spaken kunde låsas med dörrnyckeln, samma nyckel användes till handskfacket för övrigt. Luckan var enorm och med kraftiga fjädrar. Jag brukade dra i spaken när jag stod stilla och skulle skoja med passageraren. Luckan öppnade sig majestätiskt och skrämde livet ur många. Det tycktes som om en lastbil slukade bilen när den skymde himlen bakom en. Jaja.

Gott om plats i skuffen så bara släng ner lite packning och bagage och dr iväg.

Själva utrymmet i kofferten var ganska lågt, men tack vare sin bredd och längd fick man plats med ganska mycket där. I liter räknat med den tidens metoder fick man in 230 liter där. Det var 300 mm högt, 1300 mm brett och 820 mm djupt.

Det såg ganska traditionellt ut i kofferten. En svart gummimatta som var tillverkad i ett stycke och formpressad täckte den nakna karossplåten. Hjulhusen var fullt synliga och det vara bara längs kanterna som det man klämt dit en svart gummimatta till. Till vänster under gummimattan låg tanken. Det var i stort sett samma tank som till de andra Alforna, men påfyllningsröret var annorlunda. Tanken rymmer 46 liter och en liten obefintlig varningslampa på instrumentpanelen förväntades upplysa en om att det bara fanns sju liter kvar. Många är vi Spiderägare som blivit stående i solskenet för att vi inte sett den lilla röda lysa.

Reservhjulet låg till höger under mattan. En domkraft satt fast på kortväggen längst in och verktygsväskan knäpptes fast till vänster med en rem av gummi. Det fanns två domkraftsfästen på vardera sidan av bilen. I väskan fanns sedvanliga skruvmejslar, fasta nycklar, tändstiftshylsa, tång och hjulhylsa. Det var förresten samma tillverkare av verktygen som FIAT använde.

På bilden till vänster kan du se hur man svetsade Duetton. Kardantunneln känner du igen från Guilia Sprint GT Veloce och de övriga och senare "Bertone GT"-bilarna. Eftersom en öppen bil behöver styvas upp blir den automatiskt tyngre. Duetton var förvånansvärt styv i karossen, tack vare de förstärkningar som Alfa Romeo utrustade bilarna med.

Hur som helst gäller det att vara noga och använda rostskydd t.ex. zinkspray ordentligt. Det finns gott om skarvar som de ser. Du kan förstora alla bilderna genom att klicka på dem.

 

 


If you have any comments, please send an E-mail Top