Via Veloce by Wille R.  www.veloce.se    since November 1995 and still here.

Back to FAQ. First published Dec 1997 Next

Alfa Romeo Duetto 1966 - 1969 FAQ --

Interiören

På många sätt går Duetto's rena exteriör igen inuti bilen. 1966 var vinyl och plast det dominerande materialet. Syntetmaterial hade ersatt läder och trä på gott och ont. En viktig faktor var kostnaden. Det som vi idag betraktar som funktionell design kritiserades 1966 för att vara spartanskt.

 

Jag själv har lärt mig att uppskatta Spiderns vinylstolar efter ett störtregn med suffletten nere, när jag själv befann mig 300 meter bort. Tja, bara att torka rent och låta det torka, det blir som nytt igen. Fast ärligt talat, så hade nog läder varit snyggt det med, men det fanns inte ens som extrautrustning till Duetto.

Stolarna var riktigt fasta och sköna även efter flera timmars körning. Duetto fick mycket beröm för dessa även om en del inte gillade lutningen på ryggstödet. Den justerades med hjälp av en stor ratt på sidan.

Sittdynan hade nio ränder liksom ryggstödet. Från början var vinylen helsvart, men under våren 1967 använde man en perforerad vinyl som var grå på undersidan. Man fick lite mer intryck av läder med detta material. Stolarna var svarta, men ett litet fåtal levererades med vinröd eller beige inredning.

Några Duetto kom med en spärr så att ryggstödet inte skulle tippa, men inte alla hade denna finess. Man satt på vinyl, italienarna kallade detta material "Pelle elastico" eller elastiskt läder. För oss vanliga dödliga är det mjuk plast, kort och gott. Den fyllde sitt behov och höll formen och egenskaperna mycket länge. Själv har jag kvar mina originalstolar och de ser ut som nya fortfarande.

Alfa Romeo hävdade att man förbättrat stolarna som fanns i de andra 105-seriebilarna och satt dessa i Duetto. Kanske, stolarna är faktiskt mycket bekväma och man blir inte trött av att sitta timme efter timme och köra. I och för sig kan det ha samband med att det är så enormt upphetsande att köra Spider, eller?

 Dörrsidorna tillverkades av samma material som stolarna och hade samma färger. Inget upphetsande, fönstervev i kromad aluminium, ett fast dörrhandtag på passagerarsidan och ett litet ledat på förarsidan. Här kan du se hur en naken dörr ser ut. Dörrarna var faktiskt samma genom hela produktionen ända tills Spidermodellen lades ner 1994. Allt blankt på dörrarna och runt rutorna är av rostfritt stål utom låste till ventilationsrutan som är kromad mässing.

Duetto hade inte mer än två stolar och inget baksäte. Många placerade ändå sina telningar i baksätet utan bilbälte eller något annat till mångas förskräckelse. Utrymmet var avsett för det där extra handbagaget som man ville ha lätt åtkomligt. Det fanns en svart vinylmatta med mjuk undersida som nitats fast. Varje sida hade dessutom sin egen vinylmatta av samma typ. Tröskellådorna i kupén täcktes av en formpressad matta med en rostfri list överst.

Utrustningsnivån i Duetto var hög med den tidens mått för en sportbil. Det fanns t.ex. mjuka solskydd, ett med fåfängespegel, en invändig lampa i backspegeln och en liten ficka för parkeringsböterna nere vid fötterna hos passageraren. Det är faktiskt sant, Alfa Romeo använde detta som säljargument i Italien 1966!

Det funktionellt enkla gick igen i de svarta gummimattorna. Här var det troligen inte kostnaderna som styrde, utan det faktum att man kunde som sagt glömma suffletten i regnet. Det var enklare att torka gummi än textil. Man vilade fötterna på dessa svarta mattor med Alfa Romeomärket i relief. Tjusigt. Hela interiören lyste av funktionella idéer. Väder och vind skulle inte förstöra en rolig tur.

Tunneln över växellådan och kardan täcktes av en mörkgrå textilmatta, den enda textilen man använde i Spidern. Det var egentligen två mattor som låg omlott. Det fanns även Duetto med svart resp. röd matta men dessa var mycket ovanliga. I säljmaterialet som Alfa Romeo distribuerade visas en Duetto med röd matta, men dessa fanns praktiskt taget inte att beställa.

Säkerhetsbältena var av typ midjebälte, men ersattes i Sverige med fasta trepunktsbälte. Det var inte så vanligt med säkerhetsbälte överhuvudtaget på kontinenten 1966.

 


If you have any comments, please send an E-mail Top  

 

 

#