Via Veloce by Wille R.  www.veloce.se    since November 1995 and still here.

Back to FAQ.  First published Dec 1997 Next

Alfa Romeo Duetto 1966 - 1969 FAQ --

Elsystemet

Ett av de mest karaktäristiska dragen på Duetto var nog kåporna över strålkastarna. Det var egentligen konventionella strålkastare tillverkade av Carello men som försetts med en kåpa av plexiglas. Eftersom Pininfarina placerat de runda lyktorna så pass långt in i karossen, så fullbordade man designen med kåpor tillverkade av Perspex. På så sätt fick man skärmen att bilda en obruten linje med hjälp av kåporna.

Plexiglas är som du säkert känner till känsligt för smuts. För att kunna rengöra dessa satte man en liten skruv med kromade clips som höll kåpan på plats. Mötande trafik i mörker och regn uppskattade inte dessa strålkastare eftersom regndropparna bröt ljusbilden kraftigt.

I USA tillät man inte något annat än strålkastare av typen "Sealed beam", så man fick utrusta bilarna med en enorm kromad ring istället. Denna ring var betydligt tjockare än den som de europeiska bilarna hade eftersom man fäste strålkastaren på utsidan istället. I Europa fästes strålkastarna på insidan av skärmen.

Parkeringsljusen integrerades med blinkljusen och placerades i den rostfria stötfångaren. Dessa ljus satt ganska djupt och var svåra att se, vilket många har bekymmer med än i dag.

 

Pininfarina kompletterade med den i Italien obligatoriska sidoblinkljusen. På Duetto fick dessa formen av en droppe, ganska snyggt. De placerades mellan framhjulet och dörrstolpen, inte längst fram som på senare Spider.

För att få karossvecket på sidan att stämma med bakdelen, kompletterade man aktern med ganska små bakljus. De tillverkades som ett kluster i tre delar. Ytterst använde man transparent plast, därefter gul respektive röd plast och slutligen fästes kromet inifrån. Det kostade naturligtvis en hel del, men Carello tjänade massor med Lire och var mycket nöjda.

Får du tillfälle att syna en Duetto lite närmare, så beundra gärna bakpartiet med dess vackra linjeföring. Se hur väl baklyktorna stämmer med den svepande låga linjeföringen. Det är inte många bilar som har en så elegant design.

Utöver de tidigare nämnda "slickepinnarna", reflexerna, utrustades Duetto med en backlampa till höger. Den satt under stötfångaren och aktiverades vid tänd belysning och ilagd backväxel, samma som på övriga Giuliamodeller. Belysningen kompletterades med två lampor för registreringsskylten mellan stötfångarna. Dessa lampor satt i koffertluckans underkant och tillverkades även dessa av Carello.

Elsystemet var tolv volt som på de andra Giuliorna och med de flesta komponenterna från Bosch så var man rätt i tiden. De olika komponenter man använde fanns i de andra Alforna redan.

  • Tändspole Bosch TK 12A 19
  • Fördelare JF 4 tillsammans med Bosch i Europa och i USA Marelli
  • Startmotor EF (R) 12V
  • Generator/dynamo EG (R) 14V 25A 29
  • Regulator VA 14V 25A
  • Torkarmotor WS 13/11 T3a

Dynamon laddade 300 W till batteriet, som satt till vänster i motorrummet. Batteriet hade olika kapacitet beroende på marknad, 40Ah, 46Ah, 50Ah eller 60Ah var det som gällde. I Sverige fick vi de kraftigaste batterierna. På sommaren är det ju Duettoväder och ganska varmt, så logiskt sett så borde alla bilarna ha samma batteri, eller hur? Startmotorn var på 0,7 hk.

Torkarmotorn hade bara en hastighet i motsats till Giulia Sprint GT Veloce, som hade två. Torkarna kunde aktiveras antingen med en vippströmbrytare på instrumentbrädan eller med foten när man spolade vindrutan.


If you have any comments, please send an E-mail Top  

 

 

#