Via Veloce by Wille R.  www.veloce.se    since November 1995 and still here.

Back to FAQ. First published Dec 1997 Next

Alfa Romeo Duetto 1966 - 1969 FAQ --

Spidern anpassades för export till USA

För första gången tillverkades 1750 Spider Veloce i två versioner, en för Europa och en för USA. Dessa amerikanska bilar fick t.o.m. ett eget chassinummer, 105.62.148. Det var de amerikanska kraven på avgasrening och krocksäkerhet som fick Alfa Romeo att ta fram egna specifikationer till USA-bilarna. Det stod klart för Alfa Romeo hur viktigt det var att lyckas på denna enorma marknad och USA blev också den största marknaden för Spidern. Det såldes inga 1750 Veloce i USA 1968 eftersom Alfa Romeo togs helt på sängen av de federala lagarna om avgasrening. Spidern såldes med början 18 februari som årsmodell 1969.

För första gången tillverkades 1750 Spider Veloce i två versioner, en för Europa och en för USA. Dessa amerikanska bilar fick t.o.m. ett eget chassinummer, 105.62.148. Det var de amerikanska kraven på avgasrening och krocksäkerhet som fick Alfa Romeo att ta fram egna specifikationer till USA-bilarna. Det stod klart för Alfa Romeo hur viktigt det var att lyckas på denna enorma marknad och USA blev också den största marknaden för Spidern. Det såldes inga 1750 Veloce i USA 1968 eftersom Alfa Romeo togs helt på sängen av de federala lagarna om avgasrening. Spidern såldes med början 18 februari som årsmodell 1969.

Spicainsprutning istället för Weber

Den mest påtagliga skillnaden mellan den tidigare Spidern och USA-bilarna var utan tvivel den mekaniska bränsleinsprutningen av fabrikat Spica. Detta system kom egentligen från en dieselmotor men trots sitt något enkla ursprung visade det sig kosta en hel del att producera. Det var mycket sofistikerat och klarade de amerikanska kraven och Alfa Romeo övergav sina planer på en Zenithförgasare för USA.

Spicainsprutningen hade fyra ledningar som under mycket högt tryck, mellan 260 och 300 psi, fördelade bränslet. Till skillnad från Bosch som använde fjädrar och kammar körde Spica med en liten vevaxel och vevstakar. Man ville uppnå maximalt och exakt tryck. Själva pumpen satt direkt på motorns vevhus och smordes av motoroljan. Bränslepumpen var elektrisk och monterades intill bensintanken.

Spicasystemet fungerade som det skulle och det blev snart accepterat i USA. Trots den något lägre effekten och vridmomentet blev Spidern mycket populär. En del kritik uppstod som alltid, främst klagade många på den dåliga känslan i gaspedalen. Alforna ska köras aktivt.

En ny och annorlunda vattenpump och dubbla bränslefilter fullbordade motorerna för den amerikanska marknaden. Lyfter du på motorhuven ser du en stor luftrenare som sitter fast med metallclips. "1750 Iniezione Sistema Alfa Romeo Spica" lyser i ögonen, du har en Spicamotor framför dig. Konstigt nog hade dessa Alfa Romeobilar samma slutväxel som Duetton, 4,555:1 mot 4,1:1 eller 4,3:1 i Europa. En differentialbroms erbjöds som tillval och den skulle komma att bli standard några år senare.

Svart ratt av bakelit istället för av trä

Amerikanska 1750 Spider Veloce hade en djupare ratt från 1750 GT Veloce, den redan välbekanta coupen som blivit mycket populär i USA. Man använde inte heller trä i ratten utan svart bakelit. I centrum av ratten hade man enbart en svart platta utan den vanliga Alfa Romeologon. Tryckknapparna till signalhornet var dessutom mindre än på de europeiska bilarna.

Tryckknappen för varningsblinkers placerades till höger om radion och slutligen lade man till en röd varningslampa för lågt tryck i bränslesystemet.

Säkerhetsbälten av två- eller trepunktsmodell monterades på fabriken. Svenska Klippan AB levererade, så lite bidrog Sverige med. För att öka säkerheten satte man dit nackstöd stolarna som slutligen fick en lite annorlunda vinyl som skulle likna läder från vildsvin.

Mycket krom

Exteriören fick också den en släng av sleven. Fram klämde Alfa Romeo dit en extra kromad stötfångare. Den löpte tvärs över den vackra grillen och det hela såg märkligt ut. Samtidigt satte man dit ett liknande arrangemang där bak. Spiderns längd ökade med tretton cm jämfört med de europeiska bilarna.

För att anpassa sig till den växande marknadens lagstiftning, flyttades sidoblinkern. Nu satt den på flygeln framför framhjulen istället för bakom. Den droppformade blinkern var numera rund och så förblev den under resten av produktionstiden.

Jovisst, nu ville man visa världen att man hade en motor med insprutning och satte ett enormt märke på koffertluckan. "Iniezione" lyste i ögonen på den bil som låg bakom. Som vi vant oss vid det här laget var man inte konsekvent. Fortfarande dök det upp bilar med den europeiska beteckningen "1750" eller "ALFA ROMEO" i versaler, det senare föga diskret eller smakfullt enligt många. Det blev mycket krom nu.

De amerikanska myndigheterna tillät inte Perspexkåporna över strålkastarna. Istället försågs bilarna med en kraftig kromad ring runt lyktorna. Det var inte den tunnare modell som smälte in så fint på 1300 Junior, utan en betydligt mer glänsande historia. Tydligen ansåg Alfa Romeo att skillnaden mellan USA och Europa skulle markeras. Därför reducerade man verktygsväskans innehåll till en tång, en skruvmejsel och en tändstifts- och en hjulhylsa. Man levde i den egendomliga föreställningen att européerna hade glesare mellan servicestationerna än amerikanerna.

Hjulen var samma på samtliga marknader, men bilar till USA fick ofta Klebér Colombes hellre än Pirelli eller Michelin av någon anledning. Det fanns inga 1750 Spider Veloce av årsmodell 1970 i USA eftersom strejker i Italien hindrade produktionen. Istället skeppades osålda bilar från 1969 över som senare årsmodell ända tills 1971. Det året introducerades en modell med fyrkantig bakdel, den kallades Kammtail efter en tysk forskare i aerodynamik. Det var en del underliga teorier om att aktern skulle vara platt som på en rymdfärja som var i ropet. Alfa Romeo och Pininfarina redovisade aldrig några siffror för luftmotståndet utan konstaterade bara att det var "molto bene".


If you have any comments, please send an E-mail Top  

 

 

#