Via Veloce by Wille R.  www.veloce.se    since November 1995 and still here.

Back to FAQ. First published Dec 1997 Next

Alfa Romeo Duetto 1966 - 1969 FAQ --

Spider 1300 Junior. Samma som Duetto, men med en varvvillig 1300 motor

Eftersom man nu hade en toppmodell i 1750 och hade övergivit 1600, behövde man fylla tomrummet med en mindre version. Det blev den härliga 1300-motorn med beteckningen 00530. Den kortslagiga motorn varvade som en galning och blev populär i inropsmodellen 1300 Spider Junior. 1968 kostade 1.698.000 Lire eller 22,5 procent mindre än 1750 vid introduktionen. Drivlinan kom direkt från 1300 GT Junior. Här kallar jag denna modell för 1300 Junior. I Italien blev den en klar försäljningsframgång, medan de övriga marknaderna redan tagit 1750 till sina hjärtan.

Koffertluckan fick ett Alfamärke och skriften 1300 Junior på samma ställe som 1750 Veloce tidigare.

Inga Perspexkåpor över strålkastarna

Karossen var gemensam med den andra Spidern igen. Den mest påtagliga skillnaden var at Junior saknade Perspexkåporna. Istället hade dessa bilar en grövre kromad ring runtstrålkastarna ungefär som bilarna som exporterades till USA tidigare. Sidoblinkers var nu runda och satt nu framför hjulen istället för mellan framhjulen och dörren.

Främre stötfångare var svarta istället för kromade på de flesta Junior och det stod "1300 Junior" på koffertluckan. Det var fortfarande svårt att skilja modellerna åt.

Instrument och tvåekrad ratt

Generellt försågs den mindre modellen 1300 Junior med samma ändringar och utseende som 1750 Veloce. Ett stort undantag var dock ratten. Man behöll den svarta bakelitratten från Duetto, men nu med bara två rattekrar mot de tre som var standard på Duetton. Signalhornet påverkades genom tryckknappar i dessa ekrar.

Än en gång, 1300 Junior, Duetto och 1750 Spider Veloce såg likadana ut. Varvräknaren var i stort sett den enda skillnaden. 1300 Junior hade en rödmarkering som började på 5.750 varv, trots att maskinen klarade klart över 1.000 varv ytterligare. Jo, förresten. Varningslampan för lågt oljetryck slopades på den mindre Spidern, det fick räcka med en separat oljetrycksmätare istället. Troligen hade Alfa Romeo instrumentpaneler kvar från Duetton och använde dessa i 1300 Junior för att spara pengar.

Tittar du noggrannare kan du se att askkoppen är aningen mindre. Den saknar också den automatiska cigarettändaren. Stolarna saknade spärr för ryggstödet men var i övrigt samma som tidigare. Backspegeln fick ingen krom och ett enklare utseende men var fortfarande avbländbar.

De små ventilationsrutorna på dörrarna gick inte att öppna på 1300 Junior till skillnad från Duetto och 1750 Veloce. Man tyckte att det skulle vara några skillnader mellan modellerna, även om dessa skillnader var knappt märkbara.

Hela konceptet för inredningen i 1300 Junior går igen för denna modell under hela produktionstiden. Bilarna behöll sin inredning från Duetton ända till mitten av 70-talet trots att karosserna ändrades.


If you have any comments, please send an E-mail Top  

 

 

#