Via Veloce by Wille R.  www.veloce.se    since November 1995 and still here.

Back to FAQ. First published Dec 1997 Next

Alfa Romeo Duetto 1966 - 1969 FAQ --

Filter, kylning och Autodelta

Filtret för olja var egentligen ett insatsfilter av papper. Det satt inne i en behållare av plåt under avgasröret och var mycket stort. Insatsen levererades av bl.a. Fispa, Fram, Filt, Comit och Falcos och var samma som på de andra motorerna. Det fanns en ventil som öppnades vid blockerat filter. Det gick åt över sex liter olja vid varje byte, enorma mängder med tanke på dagens 2,5 liter i många motorer. Alfa Romeo hade sällan problem med oljetrycket. Oljefiltret var en insats i stålbehållaren på avgassidan.

Luftfiltret satte man till vänster om motorn, ovanför grenrören. För att få kall luft till förgasarna försåg man luftrenaren med ett långt rör som tog luft direkt från fartvinden omedelbart bakom vänster stötfångare. Luften passerade ett stort pappersfilter på insidan och leddes genom en stor oval slang ovanpå motorn till förgasarna. Systemet hade den bekräftade fördelen att förgasarna alltid fick kall luft.

Många tyckte att systemet var klumpigt och Alfa Romeo placerade senare luftfiltret ovanpå förgasarna istället på Duettons efterföljare. Ytterligare en anledning var att servon behövde plats när den blev tillval. Duetto behöll emellertid den ursprungliga placeringen av luftfiltret hela tiden. 

Vattenkylning var självklart och man fortsatte med vattenpump av centrifugaltyp. Pumpen drevs av samma fläktrem som generatorn och var försedd med fläktblad av plast. Dessutom drevs den mekaniska varvräknaren genom ett kugghjul på undersidan av vattenpumpen. En slangtermostat kontrollerade att temperaturen höll konstant gradtal. Hela systemet rymde 7,5 liter och Duetto hade inget expansionskärl.

Motorn var en klar succé och Alfa Romeo skrävlade gärna om att det var den mest potenta i sin klass. Man hävdade också att Duetto hade det bästa förhållandet effekt - vikt av sportbilar i sin klass. Det var nog inte riktigt sant, men inget att bry sig om idag, eller hur? Effekten var 109 hk DIN eller 125 hk SAE vid 6.000 varv. Litereffekten var 69,4 hk DIN eller 79,6 hk SAE. Vridmomentet var fint, 14,2 Kgm redan vid låga 2.800 varv och momentkurvan låg flack och lugn hela vägen genom hela registret. Motorn behövde enligt Alfa Romeo 96 oktan för att gå optimalt.

Autodelta.

wpe1.jpg (28189 byte)I Turin i februari 1968 visade Alfa Romeo en Duetto Grupp 3 GT med en fin motor från Autodelta. Den gav 160 hk vid 7.500 varv och den kärran toppade över 215 Kmt. Tyvärr för Duetto så presenterades 1750 Spider Veloce samtidigt och Duetton från Autodelta lades i malpåse. Egentligen var det AUSCA som stod för modifieringen. AUSCA är en förkortning av Australian Commonwealth Alliance. Horst Kwech byggde bilarna i en verkstad nära Chicago Illinois. De här Duettona tävlade 1968 i SCCA E-Production class. Med motorer och trim från Autodelta och från GTA-bilarna fick man fart på kärrorna. Totalt byggdes sex sådana, mest som ett experiment. Medge att det vore tjusigt att susa fram i en Spider i 215 kmh!

Motorn på bilden här är en trimmad med Colombo / Barinikammar och Weber 45:or. Den låter underbart och varvar glatt över 7.000 varv utan problem.

 


If you have any comments, please send an E-mail Top  

 

 

#