Via Veloce by Wille R.  www.veloce.se    since November 1995 and still here.

Back to FAQ. First published Dec 1997 Next

Alfa Romeo Duetto 1966 - 1969 FAQ --

Inuti Spidern då? 

Eftersom man på Alfa Romeo var mycket nöjda med Duetton så behöll man hela inredningen i den nya Spidern. En ny ratt i trä från Hellebore försågs med tre ekrar i polerad aluminium

Många bytte sin Duetto mot en 1750, mest för den större motorns skull. Inuti såg det ju likadant ut, så för den sakens skull var det svårt att motivera en ny Spider.

Askkoppen fick nytt utseende. Det nya bestod i en rektangulär kromad platta med Alfa Romeologon i svart. Den försågs med en skjutlucka och den tidigare automatiska tändaren som introducerats två år tidigare. Hela härligheten fick plats på kardantunneln bakom växelspaken och harmoniserade nu med den övriga inredningen.

Stolarna kom fortfarande från Duetton med svart vinyl som visat sig stå bra emot väder och vind. Som extra tillbehör kunde man numera beställa nackstöd. Ryggstöden hade begåvats med en spärr för att inte tippa framåt vid inbromsning, men de första 200 bilarna saknade denna finess.

Alfa Romeo hade lyssnat på kritiken och nu kunde man för första gången välja färg på inredningen, svart, mörkt rödbrun, beige samt röd var en nyhet. Mattorna kunde levereras i tre färger, gråsvart, mörkt rödbrun samt röd men endast de två mattorna över kardantunneln. Övriga mattor var fortfarande av svart gummi med Alfa Romeomärket i relief.

Handskfacket förtjänade en liten uppryckning och man ersatte det svarta handtaget av plast med en bit läder istället. Man öppnade helt enkelt genom att dra i handtaget av läder. Låsningen skedde med dörrnyckeln. En ytterligare förändring kom på bilarna fr.o.m. chassinummer 141.1246. Handskfacket blev djupare och rymligare och fick belysning. Utifrån syns emellertid inte denna förändring. Prata om diskretion. De bilar som tillverkades för den svenska marknaden fick laminerad vindruta redan på fabriken. Än en gång var det den svenska lagstiftningen som krävde detta.

 


If you have any comments, please send an E-mail Top  

 

 

#