www.veloce.se 

    dot
Home
dotFor sal
e/chat
dotItalian Tour 2004
dotWelcome
dotMech index

dotWebers, carbs
dotNo thiefs
dotStatistics
dot
Color codes
dot
Spiders 1966-1994
dotI'm an Alfista
dotAlfa gallery
dotLimburg Spider
     meetings 1998 - >
dotItaly 2004
dot
Italy 2005
dotItaly 2006
dotRome 2006
dotItaly 2007
dotMille Miglia 2007
dotRichard Winter

dotLinks
dotFunny stories
dotThe Duetto Reg.
dotSpares & parts
dot
FAQ

dot Swedish FAQ
dot Innehåll

dotFault diagnosis
dotBuyer's guide
dotRims
dotWeber Dellorto
dotCamshafts
dotEngine types
dotSizes and weights
dotSpider pedigree
dot1966 Duetto + US
dot1750Veloce

Via Veloce by Wille R.  www.veloce.se     On the Internet since November 1995 and still here.

dotWebers & carbs dotOil dotBrakes   dotElectrical system

Next First published 5 January 1996. På svenska 2001-08-10.





Dubbla Weberförgasare? Inga problem.

Jag har Weberförgasare 40DCOE på min Spider. Så här gör jag när jag kalibrerar och justerar dem. De flesta förgasare på Alforna fungerar på samma sätt så du kan justera även dessa med hjälp av mina mektips

Ta bort luftrenaren och annat som är i vägen. Börja med att kontrollera att choken inte är aktiverad. Reglaget under instrumentbrädan ska vara helt intryckt. Titta efter så att wiren till chokemunstyckena på förgasarna är OK och att de inte är tillslagna. Om du behöver justera, använd en 7 mm nyckel och lossa wiren. Se till att reglagen är helt från innan du spänner igen.

Kontrollera slangarna för bränslet. Var särskilt noga vid ändarna och vid eventuella böjar. Det får inte finnas några sprickor alls. är de dåliga, byt. Töm bränslefiltret på ev. smuts och vatten.

Be någon att trampa gasen i botten och se till att spjällen öppnar ordentligt. Motorn är givetvis inte igång nu, då får du problem. Om inte, justera länkarna mellan pedal och förgasare. Ibland tar länkarmen emot under varmvattenslangen under förgasarna men det ser man ganska lätt.

Dags att synkronisera förgasarna. Ta bort mässingspluggen vid tomgångsmunstyckena. På bilden är den markerad med en röd prick. Skruvarna framför närmast topplocket är till för att justera blandningen vid tomgång. Det räcker med att ta bort en mässingsplugg per förgasare, t.ex. för cylinder två och tre. 

Lys med en ficklampa ner i förgasarens inspektionshål till treans cylinder. Du har tre små hål. Justera med tomgångsskruven, gul prick, tills du ser spjället genom ett av hålen. De två bakre förgasarna påverkas direkt av tomgångsskruven. Lys sedan ner i tvåans inspektionshål. Justera med hjälp av skruven vid den gröna pricken tills du har förgasarspjället vid motsvarande hål som på treans förgasare. Har du svårt att se, hämta en vanlig liten spegel och vinkla den så att du kan lysa in i förgasaren från luftrenaren. Då ser du spjället tydligare när du justerar. Nu är spjällen synkroniserade.

Nu får du säkert skruva ner tomgången, det är den gula pricken. Det gör du lite senare när du har motorn igång.

Nu är det dags för lite finlir, du har ju en italiensk bil, en Alfa Romeo. 

  1. Starta motorn och skruva ner tomgången tills den ligger på ungefär 1.000 - 1.500 varv. Det kvittar ifall varvräknaren visar korrekt, det viktiga är att den stadigt håller sig på samma varvtal . 
  2. Stäng av motorn och ta bort tändkablarna från trean och fyrans cylinder. Glöm inte att jorda tändkablarna, annars kan du få problem med tändsystemet. Ta ett par gamla tändstift och anslut de fria tändkablarna till dem och jorda med t.ex. en startkabel. Då går gnistan rätt ut i luften och skaddar inte tändsystemet, annars kan moderna dioder och annat jox ta skada utan jordning . 
  3. Skruva sedan alla fyra skruvarna för blandningen för tomgång medurs och räkna antalet varav innan de är i botten. Det är skruvarna som jag markerat med blå prick på bilden. Skruva försiktigt så du inte skadar sätena i förgasaren. Lossa därefter alla fyra blandningsskruvarna igen, i normala fall 3/4 varv.
  4. Starta motorn. Justera de två främre tomgångsskruvarna tills tomgångsvaret inte ökar mer. Ha tålamod och vänta lite mellan varje justering. Det här brukar ta lite tid, men det är är förbaskat skoj också. När du är nöjd låter du blandningsskruvarna vara kvar i sina justerade lägen.
  5. Stäng av motorn. Sätt tillbaka tändkablarna på trean och fyran och ta bort dem på ettan och tvåans sylindrar. Glöm inte jorda! Har du otur kan du annars skada tändsystemet.
  6. Justera blandningen på trean och fyrans förgasare på samma sätt. Nu kommer det svåra, tomgångsvarvet ska vara samma som när du bara körde på de två främre sylindrarna. När du är nöjd stänger du av motorn igen.
  7. Sätt tillbaka tändkablarna och starta motorn igen. Justera därefter tomgångsvarvtalet med hjälp av skruven vid den gula pricken. Tomgångsvarvet brukar ligga vid 800 - 1.000 varv. Bry dig inte så mycket om varvräknaren nu, de visar ofta fel. Lyssna och använd lite känsla istället.  Questa est un motore Italiano.
  8. Om tomgången inte sjunker brukar det ofta bero på att förgasarna inte stänger tillräckligt.  I så fall kan det bero på att länkaget kärvar. På det igen, men glöm inte  känslan.

f you have any comments, please send an E-mail Top