dotHome
dotFor sal
e/chat
dotItalian Tour 2004
dotWelcome
dotMech index

dotWebers, carbs
dotNo thiefs
dotStatistics
dot
Color codes
dot
Spiders 1966-1994
dotI'm an Alfista
dotAlfa gallery
dotLimburg Spider
     meetings 1998 - >
dotItaly 2004
dot
Italy 2005
dotItaly 2006
dotRome 2006
dot Richard Winter

dotLinks
dotFunny stories
dotThe Duetto Reg.
dotSpares & parts
dot
FAQ

dot Swedish FAQ
dot Innehåll

dotFault diagnosis
dotBuyer's guide
dotRims
dotWeber Dellorto
dotCamshafts
dotEngine types
dotSizes and weights
dotSpider pedigree
dot1966 Duetto + US
dot1750Veloce

Via Veloce by Wille R.  www.veloce.se     On the Internet since November 1995 and still here..

dotLyfta ur motorn

dotKöpa Alfa Spider

dotSpiderreportage

dotInnehåll


 

Lyfta ur motorn på en Alfa Romeo ur 105-serien, Giulia, Spider, GTV, Berlina

Två personer som är någorlunda vana klarar detta fint. Det enklaste är att skaffa en motorlyft. De kostar inte så mycket på t.ex. Biltema, Micro, Jula eller varför inte hyra en hos en maskinuthyrare. Du behöver en ordentlig domkraft med hjul och pallbockar. Som alltid gäller att säkra bilen innan du kryper under den.

Det är alltid roligare att jobba med grejor som är rengjorda. Tvätta runt motorn och växellådan, helst med högtrycksspruta. Jag tappar alltid ur oljan innan jag sätter igång med själva jobbet i garaget. Tappa ur kylvätskan också men tänk på miljön och var snäll mot naturen. Ingen glykol eller olja på marken! Koppla ur batteriet och ta bort det från bilen.

Jag brukar spraya med t.ex. 5-56 på motorns alla bultar/muttrar redan nu. Då hinner medlet verka innan det är dags att lossa dem. Innan du skitat ner dig tar du bort växelspak, damasker osv. inifrån kupén.

 

 

Ta bort motorhuven och ställ den en bra bit från bilen. Täck över den, lackskador är inte trevligt. Huven sitter med fyra muttrar, 10 mm.

Lägg en trasa eller liknande mellan frontplåten och motorhuven, så du inte skadar lacken.Bild #1

 

#1
Ta bort fläktremmar, kablar, slangklämmor, slangar och märk dem duktigt. Det är läge att skaffa nya nu när du ändå ska renovera motorn. Ta gärna några foton med digitalkameran du fick i julklapp. Det är himla kul att visa kompisarna om några år. Dessutom så är det lättare att sätta tillbaka allt med ordentlig och tydlig märkning. Bild #2
#2
Töm expansionskärlet. Man ska vara snäll mot naturen! Akta så du inte spiller på lacken. Kylvätskan brukar alltid ge fläckar. Ifall du använder skydd över skärmarna, se då till att inte kylvätskan går igenom skyddet och skadar lacken på din Alfa. Bild #3 #3
Lossa muttrarna som håller kylaren. Har du skyddskåpa runt fläkten, glöm inte muttrarna där nere. De kan du ta underifrån. Lyft sedan ur kylaren. Bild #4 #4
Ta bort luftrenare och insprutning eller förgasare. Kom ihåg alla slangar för dels bensin och dels vevhusvetilationen. Det sitter också ett stag under förgasarna /insprutningen som behöver lossas. Bild #5 Project Image #5
Ta bort avgasgrenröret. Lossa generatorn/alternatorn . Innan du tar bort kablarna märker du dem. Märk också generatorn / alternatorn så du kan sätta tillbaka kablarna på rätt ställe senare. Bild #6 & 7 Project Image #6

Project Image #7

 

Lossa och ta bort de övriga slangarna och kablarna. Värmeslangarna, oljetryck resp. givare för lågt oljetryck. Kyltemperatur. Tändningen. Wiren till varvräknaren. Än en gång, märk duktigt och notera var de satt.

Ibland är det läge att kapa slangar eller sladdar. Spara i så fall delarna så att du får rätt dimension eller färg när du ersätter dem. Det brukar alltid bli kvar en skvätt bensin eller glykol i slangarna, så se till att hålla rent. Bild #8 

#8
 

Nu är det dags att lossa motorfästena. Du behöver en 13 mm nyckel/hylsa. Det är ganska trångt där nere men har du gjort rent som jag sa i början går det lättare.

 

Tycker du det verkar bli trångt runt motorn, så ta bort insugningsrör resp. avgasgrenrör.  De väger en del, så motorn blir lättare och du slipper dessa klumpar att hålla reda på också.  Bild #9

Project Image #9
 

Avgasröret tar du bort underifrån. Det brukar inte vara så svårt om man är två. Är det helt och fint använder du det igen. Om inte, skaffa ett nytt. När du renoverat din motor och drar på gäller det att ha bra grejor.

Kopparpackningarna till grenröret osv. kostar nästan ingenting, så köp nya när du ska sätta tillbaka alltihop. Det är alltid bra att ha kvar avgassystemet som referens. Bild #10

Project Image J#10
Med bilen fortfarande på domkrafterna/lyften lossar du och tar bort kardanstången. Glöm inte stödlagret. Kanske dags att byta det samtidigt.  Bild #11 & 12 Project Image #11

#12

 

Dags att ta bort kopplingens slavcylinder. Om du bara tar bort slangen så akta dig för oljan. Ta också bort styrstaget under svänghjulet. Motorn lyfts uppåt ur bilen och staget tar i svänghjulet resp. växellådan.

Nu kan du ta bort drivningen till hastighetsmätaren samtidigt. Bild #13

Project Image #13
 

Nu sänker du bilen ner på golvet igen. Sätt dom kraften under bakaxeln och höj bakändan en decimeter eller mer så blir det lättare att dra ur motorn. Kör in verkstadskranen framifrån och koppla fast motorn.

Eftersom du tar både motor och låda i ett, behöver du inte flytta lyftöglan på motorn. Den kommer att tippa en bit bakåt i alla fall. Bild #14

Project Image #14
 Tyngdpunkten brukar stämma så att motorn lutar fint av sig själv. Bild #15, Project Image #15
Det skadar inte att lägga ett karosskydd över flyglarna och fronten. Har du tvättat motorn ordentligt innan du lyfter slipper du få gammal olja och annat på lacken. Det kan vara krångligt att backa undan bilen så att motorn går fri, eftersom du helst ska ha lossat styrstaget för att låta motorn och svänghjulet gå fritt.

Med lite hjälp från din kompis ska det inte vara några större problem. Det är en härlig känsla att se ett tomt motorrum som bara väntar på att bli rengjort. Passa på att kolla så att kablar, sladdar och slangar är hela och fina. Tvätta rent ordentligt och bara njut. Bild 16 & 17

Project Image #16

Project Image #17

 

När du nu har motorn ur bilen börjar det roliga. Fotografera hela renoveringen, skriv upp vad du gör. Spara alla kvitton. Spara alla gamla delar också, de kan vara bra att ha.

Skaffa små plastburkar eller påsar och märk grejorna ordentligt under hela renoveringen. Det spar tid när du ska få dit alla delarna igen. Jag brukar fördriva 80% av tiden i garaget med att leta efter delarna eller verktygen. Bild #18.

 

#18
 

När motorn står där på verkstadsgolvet, byt koppling, tryckplatta och urtrampningslager. Kolla även hydralslangen till kopplingens slavcylinder. Kanske dags att renovera växellådan? Det är inte så dyrt med lös låda. Bara att ringa och höra. Highwood har utbytes till mycket bra priser.

Reservdelar köper du hos t.ex.  www.highwoodalfa.com där du även kan handla en  Alfas egna verkstadshandböcker och reservdelskataloger på CD.

 

Top